Ügyviteli témakörben gyakran találkozhatunk a CRM rövidítéssel. A CRM jelentése, fogalma az ügyvitelben jártasaknak többnyire egyértelmű, most nézzük meg ezt azonban kicsit bővebben, hogy valójában mit is jelent, vizsgáljuk előnyeit, lehetőségeit.
A CRM fogalom elterjedése, illetve a folyamatokat támogató szoftverek köztudatba válása a kilencvenes évek közepére tehető.
CRM: (Customer Relationship Management) – vagyis ügyfélkapcsolat kezelés, egy cég partnerei felé irányuló folyamatainak leírására vonatkozik. E feladatokat úgynevezett CRM szoftver végzi. Célja, hogy ezeket a folyamatokat támogassa, illetve a jelenlegi és potenciális ügyfelekkel kapcsolatos információkat kezelje, tárolja.
CRM folyamata magában foglal minden olyan dolgot, amely valamilyen formában kapcsolható az ügyfelekkel való együttműködéshez, a meglévő ügyfelek kiszolgálásához, például számukra történő újraértékesítéshez vagy a potenciális ügyfelek megkereséséhez.
Miben segítheti cégünket, vállalkozásunkat a CRM rendszer?
-
Ügyfél, potenciális ügyfél és kapcsolattartó adatok kezelése,
-
Marketing kampányok kezelése,
-
Értékesítési üzleti lehetőségek kezelése,
-
Ügyfélszolgálati bejelentések (ügyek) kezelése,
-
A call centerekben folyó értékesítési és ügyfélszolgálati munka speciális üzleti folyamatainak kezelése,
-
A fenti területek átfogó elemzésének biztosításása.
Tovább még:
-
Alkalmazásával több időt, ezen belül természetesen több bevételt produkálhat vállalkozásunk.
-
Mindent rögzíthetünk, megszűnik, hogy elfelejtettem, vagy hova is írtam fel?
-
Automatizálással, amikor alszunk, pihenünk, a CRM rendszer teszi a dolgát,
-
Végre nem csak a „nagyok” rendelkezésére áll, alkalmazása már a legkisebb mikro vállalkozásoknak is ajánlott.
CRM, (ERP) rendszerek a cégek vállalkozások életében:
Mai korszerű gazdasági életünkben a vállalatirányítási rendszerek meghatározóan fontos szerepet töltenek be. Amikor az ERP rendszerekről beszélünk lényegében a vállalatirányítási rendszerek szoftverei, amelyek első körben az eszünkbe jutnak. Fontos megemlítenünk, hogy a különböző területek integráltak, szorosan kapcsolódnak egymáshoz, ezáltal természetesen a felhasználói munkát teszik gyorsabbá, úgymint adatrögzítést illetve adatkezelést.
Az úgynevezett ügyfélkapcsolati menedzsment, vagyis a CRM rendszerek az ERP rendszerek külön részét képezik. Itt meg kell említenünk, hogy a CRM rendszerek önállóan is képesek ellátni a vállalatirányítási feladatokat, az ERP rendszerekkel integrálva tökéletes vállalatirányítást biztosítanak cégünknek, vállalkozásunknak. Az nem kérdés, hogy a megfelelően precíz kommunikáció partnereinkkel óriási előnyöket kovácsol cégünk, vállalkozásunk működésében, fejlődésében.
Ügyfélkapcsolat kezelő szoftverünk tulajdonképpen ügyfélszerző és megtartó feladatokat lát el összehangoltan, integráltan.
Amennyiben megfelelően választottuk ki ügyviteli teendők ellátásához a CRM rendszerünket, biztosak lehetünk abban, hogy konkurens cégeinkkel szemben, akik nem alkalmazzák gazdálkodásukban a CRM rendszerét, jelentős lépéselőnybe kerülünk: ezek az előnyös szempontok a következők lehetnek például:
-
Többet megtudhatunk partnereink vásárlási szokásairól,
-
Felkészülten, igényeikhez igazítva/követve tudjuk elvégezni kiszolgálásukat,
-
Releváns információkat kapunk termékeink, szolgáltatásaink fejlesztéséhez,
-
Értékesítési folyamataink sokkal hatékonyabban tudnak működni,
-
És, ami nagyon lényeges a folyamatossághoz, új ügyfelek/partnerek szerzésében is segítségünkre lehet.
Tehát, amint láthatjuk is, hogy akkor tudunk előnyt szerezni versenytársaink előtt, amennyiben a megrendelőinkkel/partnereinkkel kapcsolatos bánásmódra kifejezetten nagyobb hangsúlyt fektetünk. Egy jól választott ügyviteli CRM rendszer, nem csupán ügyfélkapcsolati rendszerünket végzi el teljes körűen, ezen kívül termelési folyamatainkat is követi, irányítja, segíti. A megfelelően kiválasztott CRM szoftver minden olyan eszközt biztosít, amely az ügyfelekkel kapcsolatos információkat gyűjti, kezeli, elemzi, tárolja, mindezek a megfelelő átláthatóság és természetesen az ügyfelek megtartása érdekében történik.
A mai kor elvárásainak megfelelő CRM rendszer, különböző cél-funkciókkal segíti a cégek, vállalkozások hatékony működését:
Nézzünk meg egy korszerű CRM rendszer lényegesebb összetevőit közelebbről:
Partnerkezelési teendők elvégzése;
-
Partner törzsadatok (partnerenként korlátlan cím, kapcsolattartó)
-
Kategorizálási rendszer, csoportosítási rendszer,
-
Partner: tevékenységi kör
-
Egyedi jellemzők kialakítása
-
Partnerhez csatolt dokumentumok
-
Partner statisztikák
Partner események követése, nyilvántartása:
Nyitott illetve már lefutott események nyilvántartása,
-
Nyitott, még zajló események követése (riasztással is),
-
Úgynevezett eseménykategóriák használata, (kigyűjtések, kimutatások lekérdezése),
-
Eseményekhez szükséges e-mailek küldése,
-
Felmerülő teendők, feladatok delegálása,
Projekt kezelési feladatok:
Projektek, értékesítési projektek kezelése,
-
Projekt csoport, státuszok használata,
-
Projekt szám kapcsolat az ügyviteli modulokkal,
-
Projekt lépések kezelése,
-
Értékesítési előrejelzések,
-
Projekt elemzési teendők elvégzése.
Egyéb, lényeges CRM rendszer funkciók lehetnek még:
-
Tudásbázis,
-
Naptár nézet kezelése,
-
Levél/körlevél, e-mail küldés,
-
Adatkapcsolat az ügyviteli modulokkal,
-
Adatok importálása,
-
Riportok, lekérdezések.
Pénz kérdés az ügyfélkapcsolat-kezelő - CRM - rendszerünknél?
CRM rendszert alkalmazó cégek, vállalkozások életében fokozott figyelmet kell fordítani a rendszer beállítása illetve további alkalmazása során felmerülő költségekre. Jelentős összegekre rúghat ki, ha kissé „mellé nyúlunk” már a választásnál is. Ezért mindenképpen ajánlatos alaposan körbe nézni és megalapozott döntést hozni. A gyakorlat igazolja azokat a tényeket, hogy a magasabb árfekvésű CRM rendszerek, be tudják hozni a „drágaságukat” a mindennapi használat folyamán. Szoftverek területén, ahogyan más területeken is, érdemes a felhő alapú megoldásban gondolkodni, ezek ugyanis jelentős költséghatékonyságot hozhatnak cégünknek. Költséghatékonyság természetesen nem egyenlő az ingyenességgel, a CRM rendszerek beállításánál is találkozhatunk ingyenes lehetőségekkel, de mint oly sok helyen, ne felejtsük azt, hogy ami igazán jól működik, profi lehetőségeket nyújt azért fizetni kell/érdemes.
CRM rendszerünk használata, bárhol, bármikor:
A mai modern gazdasági élet szinte megköveteli, hogy a különböző üzleti adatokhoz bárhol, bármikor hozzá tudjuk férni. Egyre többen használnak CRM rendszert, illetve felhőalapú szolgáltatást. Mindenképpen hatalmas előnyt jelenthet, az a tény, hogy kínálkozik olyan lehetőség, hogy bárhol, bármikor hozzá lehet férni, akár otthonunkból is tudjuk követni vállalati ügyeinket. Egyre több mai kor elvárásainak kifejlesztett CRM rendszerhez, telefonos lehetőségeket is kínálnak a fejlesztők/forgalmazók.
CRM rendszer a Facebookon is?
A közösségi médiához való hozzáférés meghatározó fontossággal bír a CRM rendszerek esetében is. A közösségi szolgáltatásokban lévő kommunikáció hatékonysága, valamint ügyfelek közösségi hálón való elérése biztosan pozitívan befolyásolja ügyfélkapcsolat kezelő munkánkat. Jó, ha már választásnál figyelünk arra, hogy a CRM rendszerünk rendelkezzen közösségi médiás modullal is.
CRM rendszer csakis biztonságosan:
Nem elég elégszer hangsúlyozni, hogy csak a törvényi előírásoknak megfelelő biztonságú CRM rendszert válasszunk. Választásunknál ajánlott lehet a forgalmazók mellett esetlegesen külsős szakértők véleményét is kérnünk. Legyünk tekintettel illetve kövessük a GDPR Európa Uniós adatvédelmi törvényben előírtakat.
CRM rendszer, amely közkedvelt:
Fontos, hogy olyan CRM rendszert keressünk/találjunk cégünknek, vállalkozásunknak mellyel szívesen dolgoznak munkatársaink, ügyfeleinket is megfelelően korrekten kezeli.